Megemlékezések

Megemlékezés  –  In memoriam Dr. Nagy Géza

10 éve, 2006-ban távozott közülünk Dr. Nagy Géza a Debreceni Egyetem Műszaki Főiskolai Kar dékánja, gépészmérnök, műszaki doktor, akit a debreceni műszaki felsőoktatásért végzett munkájáért iskolateremtőnek tisztelnek. 2016. november 09-én a Debreceni Egyetem Műszaki Karán a Dr. Nagy Gézáról elnevezett előadóteremben és a könyvtárban megemlékezést tartottak a volt kollegák, pályatársak, barátok, tanítványok.
Dr. Nagy Géza
 
Dr. Nagy Géza tudományos munkássága mellett a szakmai szervezetekben végzett munkája is jelentős volt – többek között a Gépipari Tudományos Egyesületben, a MTESZ-ben, a Hajdú-Bihar Megyei Mérnöki Kamarában.
Könyvei, publikációi közül az ismertebbek:  Daruk teherfelvevő szerkezetei, Négynyelvű műszaki szótár I-III. Gépészmérnökök részére,  A mérnök és etikája.
Dr. Nagy Géza életútjáról és munkásságáról barátja és munkatársa Dr. Lőrincz Béla írt megemlékezést, amely a rendezvényen is elhangzott és következő helyen olvasható .
A Gépészeti Tagozatot a rendezvényen Gonda Zoltán elnökségi tag képviselte.
További információk az alábbi linken érhetők el .

Koszorúzás Botka Imre lakóházánál

  Az MMK Gépészeti Tagozatának (Szendrő Péter, az idei díjazott, M. Csizmadia Béla GépT elnök, Kolonits Ferenc, a díj egyik megálmodója, Borbás Lajos, korábbi díjazott), és a Budapesti és Pest megyei Mérnöki Kamara képviselői (Bánó Imre, a BPMK Gépészeti szakcsoportjának elnöke, Ronkay Ferenc, a BPMK titkára) 2016. október 14.-én megkoszorúzták annak a Budapesten, a Stefánia út 29. alatti háznak a falán lévő emléktáblát, amelyben Botka Imre élete utolsó éveit töltötte.

Botka Imre 110 éve 1906. október 1.-én, született Bácsföldváron, nyolcgyermekes gazdálkodó családban – legidősebb fiúként. Sok, kegyetlen nehézséget átélve 1932-ben kitűnő minősítésű gépészmérnöki oklevelet szerzett a Műegyetemen. Munkássága a Ganz gyárhoz kötődik. Itt pályája egy darabig töretlenül ívelt kezdő mérnöktől a főkonstruktőrig és egyre nagyobb feladatokban mutathatta meg képességeit. 1937-ben megtervezte a Belgrád-Dubrovnik motorvonat hajtóművét és két éven át a helyszínen irányította az üzembe helyezést, a személyzet betanítását. Hasonló munkát végzett 1939-ben, Spanyolországban, mellékesen megtanult szerbül és spanyolul. A továbbiakban egyéb kisebb feladat elvégzése mellett egész sorozat vasúti trakciós hajtóművet tervezett, köztük 1947-ben a jól ismert „Stuka” villamosét. Szabadalom lett a Ganz-Botka fogazatrendszer. Újabb konstrukciói előbb a szomszédos országokba szállított Ganz mozdonyokba és motorvonatokba kerültek, 1956-ban Argentínába is eljutottak. 1956 őszén készült el a Hidro-Ganz hidromechanikus váltó prototípusa. Más gépipari cégeknél is végzett szakértői munkát (Ganz Hajó- és Darugyár, Rába, Vörös Csillag Traktorgyár).  Tudását a BME-n, mint tanár is kamatoztatta.

Botka Imre emléktábla koszorúzás 2016
A képen balról látható személyek: Bánó Imre, Kolonits Ferenc, Szendrő Péter, Borbás Lajos, M. Csizmadia Béla, Ronkay Ferenc